Her finner du de mest stilte spørsmålene om våre kommentarfelt. Dersom du ikke finner det du leter etter send oss en epost til debatt@aftenposten.no.
Hvorfor må jeg logge inn med min Schibsted-konto?
Vi ønsker å gjøre det lett for våre lesere å bruke kommentarfeltet. Dersom du allerede er logget inn hos oss skal du slippe å logge inn på en ekstern tjeneste i tillegg. Vi er ikke avhengig av ekstern leverandør i dette kommentarsystemet, noe som betyr vi har fleksibilitet til å utvikle tjenesten slik det best passer Aftenpostens lesere.
Dersom du er, eller har vært kunde hos Aftenposten eller andre Schibsted-aviser tidligere, har du en Schibsted-konto.
Hvorfor modererer vi kommentarer?
Aftenposten er en redigert avis. Alle saker, alle bilder vurderes før publisering, slik at avisen skal holde et høyest mulig nivå og gi mest mulig verdi for våre lesere. I kommentarfeltene er det på samme måte, med ett unntak: Kommentarene godkjennes etter at de er publisert, ikke før, slik tilfellet er med nyhetssaker som lages av våre journalister. Ved å lese gjennom alle leserkommentarer, håper vi at debattnivået skal bli best mulig, slik at flest mulig har lyst til å bidra med sin kunnskap og perspektiver i våre kommentarfelter. Vi modererer for å kunne fjerne det som måtte være av personangrep, sjikane, æreskrenkelser, usaklige innlegg eller også innlegg som er skrevet uten fullt navn. Vi får en del spørsmål om vi modererer etter hvor vi selv eller avisen står politisk. Det gjør vi ikke, politisk ståsted er irrelevant når vi modererer.
Vi sletter skjellsord, sjikane av andre og grove angrep på personer eller enkeltgrupper. I spesielle tilfeller modererer vi ekstra strengt. Det kan være i artikler der kilder er i en svært sårbar situasjon, eller der utsatte personer selv deltar i debattene. Da er vi også ekstra nøye med at debattantene holder seg til det temaet som tas opp i artikkelen for å sikre en relevant debatt.
Hvorfor blokkerer dere enkelte brukere?
Vi blokkere brukere som ikke følger reglene ovenfor gjentatte ganger og/eller poster slettede innlegg på nytt. Dette fordi vi ikke har kapasitet til å moderere slik oppførsel av enkeltbrukere over tid.
Kan jeg kommentere anonymt?
Vi krever at alle nettdebattanter bruker fullt navn på Aftenposten.no da det gjør debatten mer konstruktiv og mindre personrettet. Du kan lese mer om hvorfor her. Innlegg uten fullt navn vil bli slettet umiddelbart, uavhengig av innhold. Det finnes tilfeller der anonymitet er viktig for at debattene skal være konkrete og reelle. I slike tilfeller ber vi debattantene om å ta kontakt med oss på debatt@aftenposten.no, slik at vi i debattredaksjonen kan vurdere å publisere innlegget anonymt.
Hvorfor er det ikke kommentarfelt på alle saker?
Det er to grunner til dette. Først, ikke alle saker egner seg for kommentarfelt. Vi tenker alltid på hva vi kan få ut av det dersom vi åpner for kommentarfelt – og hva som kan gå galt. En trafikkulykke egner seg for eksempel dårlig til kommentarer. I verste fall blir det spekulasjoner om skyld eller man risikere at navn publiseres før pårørende er varslet. Vi prioriterer å ha kommentarfelt på meningssaker, i tillegg til utvalgte andre saker.Den andre grunnen er tid og kostnader. Det er svært tidkrevende å moderere kommentarfelt, derfor har vi kommentarfelt der vi mener det er best rom for de gode debattene.
Hvor kan jeg melde inn en upassende kommentar?
Ved siden av hver kommentar er det et lite flagg du kan trykke på og melde til oss at du opplever kommentaren for upassende.
Finner du ikke svar på det du lurer på? Spørsmål om moderering og om debattene kan sendes til debatt@aftenposten.no
God debatt!