Vi behandler din forespørsel, vennligst vent

Aftenposten Junior – derfor er nyheter viktig

Professor: – Vi beskytter barn ved å forklare hva som skjer i nyhetene

– Den beste strategien er ikke å skjerme barna mot vanskelige nyheter, mener professor Jon-Håkon Schultz.


Det er mye skremmende i nyhetene. Barn plukker gjerne opp bruddstykker av det som kommer frem, og det kan være vanskelig å vite hvordan man skal tilnærme seg det å snakke om nyheter.
– Også da jeg vokste opp på 70- og 80-tallet var foreldre opptatt av å beskytte barn mot skremmende nyheter ved å få oss i seng før Dagsrevyen. De forsøkte å beskytte ved å «skjerme» oss mot nyhetene. Det går ikke i dag, nå får man nyheter i alle kanaler til alle døgnets tider. Måten vi beskytter barn i dag er ved å forklare, sier Jon-Håkon Schultz, professor i pedagogikk ved Universitetet i Tromsø.

– Det er ikke en god strategi å beskytte barn ved å skjerme dem. Nå vet vi at det beste er å trygge, ivareta og forklare de vanskelige tingene for barn, forteller han.
Schultz har gitt ut en rekke bøker, blant annet Krisepedagogikk med Magne Raundalen og Barn av virkeligheten om hvordan snakke med barn om vanskelige situasjoner.


– Urettferdig at barn skal være redde

Schultz forteller at studier viser at barn gjerne får med seg brokker og biter av hva som skjer i nyhetsbildet. Bildet blir dermed så fragmentert at de ikke klarer selv å sette det sammen til en forståelig helhet.
– Det er urettferdig at barn skal gå rundt og være redd for noe de ikke trenger å være redd for bare fordi vi voksne ikke har tatt oss bryet med å forklare hva som skjer, sier han.


– Viktig at det ikke blir skremmende

Nettopp dette jobber redaksjonen i Aftenposten Junior med. Når Junior skriver om krig eller konflikt, passes det alltid på at det skrives hvem det er som jobber med å finne en løsning på problemet eller gjør noe med situasjonen.
– Jeg tror det er en viktig ting å gi til barn så det ikke blir overveldende og skremmende. Det skal være en kime av optimisme i alle saker. Vi bruker de mest kompetente kildene på sine fagfelt og utfordrer dem på å gi gode og enkle forklaringer, forteller redaktør Mari Midtstigen.
Hun forteller at redaksjonen brenner for at barn skal få lære seg å elske nyheter og følge med på hva som skjer i verden rundt dem.

– Mange foreldre forteller at de synes det er vanskelig å vite hvordan man skal snakke om de vanskelige nyhetene. Vi tar noe av den jobben med å tilpasse nivået på forklaringene slik at det blir på barns premisser, sier Midtstigen og legger til:
– Barn er nysgjerrige av natur. De stiller spørsmål og vi foreldre er ikke alltid rustet til å svare på disse spørsmålene. Det kan vi hjelpe foreldre litt med.


– Nøkkelen til å forstå samfunnet

Professor Jon-Håkon Schultz forteller at det er vanskelig for foreldre og lærere å få oversikt over hva barna får med seg av nyheter.
– Her kan Junior være til hjelp da avisen starter prosessen med å forklare de vanskelige og kompliserte sakene som skjer i verden. De formidler noe vanskelig på en trygg måte og legger dermed til rette for en dialog som kan fortsette hjemme og på skolen, sier han.


– Må få opp øynene

Det er snart sju år siden Aftenposten Junior ble lansert. I løpet av den tiden har avisen rukket å bli landets 8. største avis, med abonnenter over hele landet. Midtstigen er enig med Jon-Håkon Schultz at det er blitt «gammeldags» å tenke at man kan skjerme barn fra nyheter.

– Det er alltid noen som mener barn bør skjermes fra nyheter og det som skjer i verden, men da må man få opp øynene. Barn får med seg veldig mye på internett og sosiale medier. Vi synes det er viktig å ta en rolle der man snakker om nyheter på en ordentlig måte med barna, sier hun.

FNs barnekonvensjon erkjenner at mediene har en viktig rolle i barns liv. I artikkel 17 står det at barn skal ha tilgang til informasjon fra ulike nasjonale og internasjonale kilder. Man skal både beskytte barn mot skremmende nyheter, men også hjelpe dem med å forstå den verden vi lever i.
– Barnekonvensjonen gir oss en marsjordre og peker ut en retning. Redaksjoner som Junior jobber med dette for å få barn til å bedre forstå verden de lever i, som jo er et fantastisk mandat, mener Schultz.